Resultatet av årets lønnsoppgjør ved USN

Av | 19. september 2023

De lokale forhandlingene for årets tariffoppgjør ved USN i vår avtale ble avsluttet 4. september 2023.

Det har blitt gjennomført forhandlinger innenfor de to hovedtariffavtalene i staten:

• LO Stat og YS Stat
  • Akademikerne og Unio

Forskerforbundets medlemmer tilhører tariffavtalen til Akademikerne og UNIO. Hovedtariffavtalene er sammenfallende på mange områder. Du kan lese mer om endringene i lønnssystemet i staten her.

Hele den økonomiske rammen i lønnsoppgjøret for Akademikerne/Unio er satt av til lokale lønnsforhandlinger. Rammen for USN var kr. 59 216 355. Det er ca. 1 562 årsverk i USN tilknyttet denne tariffavtalen.

Den nye lønnen din vil gjelde fra 1. mai 2023 og du vil få etterbetalt lønnstillegget i din lønnsutbetaling i oktober.

Vi har brukt hele rammen til prosentvise tillegg på 5,456% til alle ansatte i denne tariffavtalen. Formålet med tillegget er å bidra til en best mulig kjøpekraftsutvikling for alle medlemmer.

Dokumentet «Lokal lønnspolitikk for USN», sammen med de nasjonale føringene for oppgjøret, utgjør grunnlaget for forhandlingene. Etter offentlighetsloven og forvaltningsloven er saksforberedelser og samtaler knyttet til forhandlingene mellom partene konfidensielle.

Informasjon om resultatet

Fagforeningenes tillitsvalgte kan på forespørsel informere medlemmene om resultatet eller andre spørsmål knyttet til dine lønnsvilkår.

Ta kontakt med din tillitsvalgte:

• Tillitsvalgt for teknisk-administrativt ansatte, Sigurd Kraft Gulbrandsen
  • Fakultetstillitsvalgt HIU, Tony Burner
  • Campustillitsvalgt Porsgrunn, Trine Ørbæk
  • Campustillitsvalgt Notodden og Rauland, Eva Bjerkholt
  • Campustillitsvalgt Bø, Solfrid Bratland-Sanda
  • Fakultetstillitsvalgt HS, Arnulf Myklebust
  • Fakultetstillitsvalgt HH, Vidar Top
  • Fakultetstillitsvalgt TNM, Tor Erik Jensen
  • Alle ansatte som er i tvil om hvor de skal henvende seg, kontakt Ansgar Ødegård eller Berit Bratholm