“Prinsipper for arbeidsplanlegging” utsatt

Av | 24. mars 2020

Tillitsvalgte er orientert om at sak om prinsipper for arbeidsplanlegging er blitt utsatt til neste år. I referat fra siste Informasjonsmøte for tillitsvalgte avholdt 2. mars står det:

«På bakgrunn av høringsinnspillene og tilbakemeldingene fra rektors ledergruppe utsettes saken. Det vil bli utarbeidet en oppsummering/rapport om høringssvarene og en beslutning i saken, slik at arbeidsgruppen kan bli orientert om status og avslutte sitt arbeid. USN viderefører dagens versjon av Prinsipper for arbeidsplanlegging ett år til.

Arbeidet har vist at arbeidsplanprinsippene praktiseres ulikt ved fakultetene/instituttene. Det er ønskelig å bruke mer tid på å innhente erfaringer om praktiseringen ved fakultetene og at det gjennomføres en revisjon av hele dokumentet. PO-avdelingen vil komme tilbake til en plan for dette senere.

Forskerforbundet peker på at det ikke har vært avsatt tilstrekkelig tid til arbeidet, slik at prosessen ikke har blitt god nok, og anbefaler at det utarbeides en framdriftsplan når arbeidet settes i gang igjen. Forskerforbundet erfarer at dagens arbeidsplanprinsipper mange steder ikke blir fulgt, og er opptatt av at prinsippene praktiseres likt i USN. Utdanningsforbundet støtter dette.»

Dette til orientering. Forskerforbundet vil følge opp denne saken i tiden framover.