30 April var det ny workshop for GLU 5-10 studentene. Tema var Pedagogisk filosofi, dannelse og etikk. Studentene har jobbet med ulike logger samt to essey rundt tema. Mange intressante temaer:
Ulike presentasjoner:
Nasjonale prøver og etikk
Nøkkelbegreper: det instrumentelle mistaket, subjekt/objekt, samfunnskontrakten, humanetikken, nærhetsetikken
Hvem skal jeg hjelpe i klasserommet?
Nøkkelbegreper: Danning, subjekt (eierskap), autonomi, anerkjennelse, tilpasset opplæring, dydsetikk, utilitarismen og klassemiljø.
Monolog i klasserommet.
Begreper: utilitarismen, konsekvensetikk, frihetsperspektiv, dialog og monolog.
Veiviser til moral: Lærerens rolle i etisk utdanning.
Nøkkelord: Tredimensjonal utdannelse, lærerens rollemoral, globaletikk, nærhetsetikk og diskursetikk
Kan man planlegge undervisning slik at alle elever i en klasse får et maksimalt utbytte av undervisningen? Begreper: Konsekvensetikk, pliktetikk, Undervisningsplanlegging.
Er det etisk riktig å presse elever til muntlig fremføring av gruppearbeid?
Den etiske utfordringen sett utfra Arendts demokratiopplæring og «politisk dømmekraft».