Bakgrunn
Det er stor interesse for utdanningssektoren både politisk og innenfor ulike deler av arbeidslivet. Som samfunn investerer vi mye i utdanning, og det er uttalt ønske at unge mennesker skal studere. Dette er av betydning for samfunnet med tanke på kvalifisert arbeidskraft, men også for enkeltindividets tilgang til arbeidsmarkedet. Fordi utdanning har en sentral plass i samfunnet, er det nødvendig å få mer kunnskap om utdanningssektoren. I kjølvannet av reformer som realiseres, følger evaluering av reformenes effekt. Studentene vurdere i tillegg sine studier i den årlige studentundersøkelsen som inngår i Studiebarometeret . Hvert fjerde år vurderer ansatte høyere utdanning gjennom underviserundersøkelsen og tidsbruksundersøkelsen. I tillegg forskes det blant annet på undervisningspraksiser, praksisnær undervisning, studentsentrerte læringsomgivelser og kvalitet i studiene. Vi får med andre ord stadig ny kunnskap om høyere utdanning gjennom en rekke studier. Men det er likevel behov for mer kunnskap om utdanningssektoren, og ikke minst er det behov for flere kvalitative studier som kan frembringe mer utdypende kunnskap om høyere utdanning sett «innenfra». I boken Studielivskvalitet får vi innblikk i studenters erfaringer og opplevelser. Studentens beskrivelser har skapt en interesse for å innhente kvalitativt informasjon om høyere utdanning også sett med de vitenskapelig ansatte øyne. Med dette som grunnlag er den kvalitative studien “Høyere utdanning sette innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner” etablert.