Om prosjektet

Vurderingskompetanse i en skiftende hverdag – VuKomp

I dette er prosjektet er vi interessert i vitenskapelig ansattes vurderingskompetanse. Med vurderingskompetanse mener vi kunnskap, erfaringer og perspektiver på og med vurdering. Med vurdering mener vi både underveisvurdering og eksamen. Det overordnede formålet med denne studien er å bidra med ny kunnskap om vitenskapelig ansattes vurderingskompetanse i møtet med kontekst, omgivelser og system i en skiftende hverdag.

Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom førsteamanuensis Anna Steen-Utheim, Universitetet i Sør-Øst Norge, førsteamanuensis Hanne Maria Bingen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og førstelektor Aleksandra Sæheim, VID Vitenskapelige høgskole. I dette skrivet gir vi deg informasjon om formålene for prosjektet og hva deltakelse vil innebære for deg.

Prosjektet er godkjent av SIKT.

Formålet med forskningsprosjektet er todelt:

Formålet med dette prosjektet er todelt. For det første ønsker vi å kartlegge vitenskapelig ansattes vurderingskompetanse. Vi vil derfor stille spørsmål ved både epistemologiske, ontologiske og praktiske dimensjoner ved vurdering, så som hensikt med underveisvurdering og eksamen, ulike vurderingsformer og holdninger knyttet til vurdering. Til denne kartleggingen vil vi gjøre en spørreundersøkelse.

For det andre ønsker vi å undersøke hvordan undervisere tilegner og styrker sin vurderingskompetanse i en stadig skiftende hverdag, hvilke barrierer og utfordringer de opplever med vurdering i sin hverdag, og hva som skal til for å utvikle og opprettholde egen vurderingskompetanse. Vi ønsker å stille spørsmål om hvilken rolle kontekst, omgivelser (herunder digitale) og system de mener har for design og implementering av både sluttvurderinger og underveisvurderinger i egen praksis. Til denne delen av prosjektet vil vi gjøre individuelle semi-strukturerte intervjuer med et bredt utvalg av fagansatte i sektoren.

Det overordnede forskningsspørsmålet for denne studien er:

Hva kjennetegner vurderingskompetansen til vitenskapelig ansatte i høyere utdanning og hvilken rolle spiller kontekst, omgivelser og system for planlegging, gjennomføring og videreutvikling av eksamen og underveisvurdering?

Hvorfor får du spørsmål om å delta?

Vurdering er en sentral del av vitenskapelig ansattes profesjonelle praksis på ulike måter i høyere utdanning. Vurdering kan være både arbeidskrav, aktiviteter studentene gjør underveis i et emne/kurs som de får tilbakemelding på av enten deg, medstudenter eller seg selv (formativ vurdering), eller ulike eksamenstyper (summativ vurdering). Vi vet fra forskning at vurdering har potensiale til å styrke studenters læring, når vurderingsdesignet er gjennomtenkt og samstemt. For å få til dette, trenger undervisere både kunnskap om vurdering, kompetanse i å vurdere, samt ferdigheter i å designe og gjennomføre vurderingsprosesser. Vi vet derimot lite om hvilken kompetanse undervisere har om og med vurdering, og hvordan denne kommer til uttrykk i ulike vurderingsordninger i de ulike institusjonene. Vi vet også lite om på hvilken måte kontekst, omgivelser og strukturene rundt underviserne utfordrer, hindrer og/eller skaper muligheter for å designe og gjennomføre hensiktsmessige vurderingspraksiser.

Som underviser i en høyere utdanningsinstitusjon i Norge sitter du på verdifull kompetanse og erfaring med vurdering. Denne ønsker vi å få innblikk i, og vi ønsker å frembringe både bredde- og dybdekunnskap om vurderingskompetanse gjennom denne studien.

Til det første delen av prosjektet ønsker vi å gå bredt ut til flere institusjoner i Norge for å kartlegge underviseres vurderingskompetanse. Spørreundersøkelsen vil bli distribuert via sosiale medier, nettverk og kontakter, og vi håper å få opp mot 500 svar. Å svare på undersøkelsen er selvfølgelig anonymt, og vi ønsker å vite hvilken institusjon du tilhører. Dette er fordi vi ønsker å bryte dataene ned på institusjonsnivå.

Til den andre delen av prosjektet ønsker vi å undersøke et utvalg av informantenes vurderingskompetanse i dybden for å forstå denne bedre. I spørreundersøkelsen kommer vi til å inkludere en avkryssingsboks for de som ønsker å bli kontaktet for et individuelt intervju.

Hvem er ansvarlig for forskningsprosjektet?

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Sør-Øst Norge ved Anna Steen-Utheim, Lovisenberg Diakonale Høgskole ved Hanne Maria Bingen, og VID Vitenskapelige høgskole i Østfold ved Aleksandra Sæheim.

Hva innebærer det for deg å delta?

Vi ønsker å belyse forskningsspørsmålet gjennom å innhente og analysere to datakilder:

1) spørreundersøkelse og 2) individuelle intervjuer

Spørreundersøkelsen vil bli distribuert digitalt og man svarer anonymt. Undersøkelsen lagres på et sikkert sted hvor kun prosjektdeltakerne har tilgang. 

Intervjuene gjennomføres via zoom og vil ta ca 30 – 45 minutter. Vi ønsker å ta opptak av intervjuene, og lagrer disse i en videolagringsplattform og begrenser tilgangen til prosjektdeltakerne. Vi vil transkribere intervjuene verbatim, og kommer til å ta notater underveis i intervjuet og skrive et oppsummerende notat i etterkant. Navnet og kontaktopplysningene dine vil erstattes med en kode som lagres på egen navneliste adskilt fra øvrige data. Dataene blir lagret på et sikkert sted hvor kun prosjektdeltakerne har tilgang. Alle data vil bli slettet etter prosjektets slutt. 

Det er frivillig å delta
Det er frivillig å delta i prosjektet. Hvis du velger å delta, kan du når som helst trekke samtykket tilbake uten å oppgi noen grunn. Alle dine personopplysninger vil da bli slettet. Det vil ikke ha noen negative konsekvenser for deg hvis du ikke vil delta eller senere velger å trekke deg. 

Ditt personvern – hvordan vi oppbevarer og bruker dine opplysninger 

Vi vil bare bruke opplysningene om deg til formålene vi har fortalt om i dette skrivet. Vi behandler opplysningene konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket.  Den tekniske gjennomføringen av spørreskjemaundersøkelsen foretas av Nettskjema (UiO). Forsker får utlevert data fra Nettskjema (UiO) uten tilknytning til e-post/IP-adresse. Opplysningene anonymiseres når prosjektet er ferdigstilt, innen 01.07.2026.

Kun prosjektgruppen har tilgang til datamaterialet. 

Vi bruker tofaktorautentisering for å beskytte dataene.

Som deltaker vil du ikke kunne gjenkjennes i publikasjoner.

Hva skjer med personopplysningene dine når forskningsprosjektet avsluttes? 

Prosjektet vil etter planen avsluttes juli 2026. Fortløpende underveis i prosjektet blir navn og kontaktinformasjon erstattet med en kode som lagres på et sikkert sted atskilt fra øvrige data. Etter prosjektslutt vil datamaterialet med dine personopplysninger anonymiseres. Vi ønsker å lagre dataene etter prosjektslutt for mulig gjenbruk av data.

Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger om deg?

Vi behandler opplysninger om deg basert på ditt samtykke.

På oppdrag fra Universitetet i Sør-Øst Norge har Personverntjenester vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet er i samsvar med personvernregelverket. 

Dine rettigheter

Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til innsyn i hvilke opplysninger vi behandler om deg, og å få utlevert en kopi av opplysningene å få rettet opplysninger om deg som er feil eller misvisende å få slettet personopplysninger om deg å sende klage til Datatilsynet om behandlingen av dine personopplysninger.

Hvis du har spørsmål til studien, eller ønsker å vite mer om studien, ta kontakt med:

Anna Steen-Utheim, Universitetet Sør-Øst Norge på e-post: anna.steen-utheim@usn.no

Eller personvernombudet ved USN, Paal Are Solberg: Paal.A.Solberg@usn.no

Hanne Maria Bingen, Lovisenberg Diakonale Høgskole: hanne.maria.bingen@dlh.no

Aleksandra Sæheim, VID vitenskapelige høgskole aleksandra.saeheim@vid.no

Studien er meldt og godkjent av SIKT. Evt.spørsmål kan rettes til: personvernombud@sak.sikt.no

Vennlig hilsen

Anna Steen-Utheim   

Førsteamanuensis, Enhet for Digitalisering og utdanningskvalitet (eDU), Universitetet i Sør-Øst Norge