– En studie om vitenskapelig ansattes vurderingskompetanse i høyere utdanning.
Vurdering er en sentral del av vitenskapelig ansattes profesjonelle praksis i høyere utdanning. Vurdering kan være både arbeidskrav, aktiviteter studentene gjør underveis i et emne som de får tilbakemelding på av underviser, medstudenter eller seg selv (formativ vurdering), eller ulike eksamenstyper (summativ vurdering). Vi vet fra forskning at vurdering har potensiale til å styrke studenters læring, når vurderingsdesignet er gjennomtenkt og samstemt. For å få til dette, trenger vitenskapelig ansatte kunnskap om vurdering, kompetanse i å vurdere, samt ferdigheter i å designe og gjennomføre vurderingsprosesser. Vi vet derimot lite om hvilken kompetanse undervisere har om og med vurdering, og hvordan denne kommer til uttrykk i ulike vurderingsordninger i de ulike institusjonene. Vi vet også lite om på hvilken måte kontekst, omgivelser og strukturer, herunder KI, utfordrer, hindrer, støtter og/eller skaper muligheter for å designe og gjennomføre relevante vurderingsformer i en skiftendende hverdag.
Formålet med dette prosjektet er todelt. For det første ønsker vi å kartlegge fagansattes vurderingskompetanse. Vi ønsker å stille spørsmål ved både epistemologiske, ontologiske og praktiske dimensjoner ved vurdering, så som hensikt med underveisvurdering og eksamen, ulike typer vurderingsformer og holdninger knyttet til vurdering. Til denne kartleggingen vil vi gjøre en spørreundersøkelse.
For det andre ønsker vi å undersøke hvordan undervisere tilegner og styrker sin vurderingskompetanse i en stadig skiftende hverdag, hvilke barrierer og utfordringer de opplever med vurdering i sin hverdag, og hva som skal til for å utvikle og opprettholde egen vurderingskompetanse. Vi ønsker å stille spørsmål om hvilken rolle kontekst, omgivelser (herunder digitale) og system de mener har for design og implementering av både underveisvurderinger og eksamen i egen, profesjonell praksis. Til denne delen av prosjektet vil vi gjøre individuelle semi-strukturerte intervjuer med et bredt utvalg av fagansatte i sektoren.
Vi ønsker derfor å komme i kontakt med vitenskapelig ansatte i norsk høyere utdanning som har eller har hatt undervisning som en del av sin profesjonelle praksis.
Det overordnede forskningsspørsmålet for denne studien er: Hva kjennetegner vurderingskompetansen til fagansatte i høyere utdanning og hvilken rolle spiller kontekst, omgivelser og system for planlegging, gjennomføring og videreutvikling av eksamen og underveisvurdering?
Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom førsteamanuensis Anna Steen-Utheim, Universitetet i Sør-Øst Norge, førsteamanuensis Hanne Maria Bingen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og førstelektor Aleksandra Sæheim, VID Vitenskapelige høgskole.