Meritteringsordningen i norsk høyere utdanning

Meld. St. 16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påla norske utdanningsinstitusjoner å etablere system for merittering av undervisere, alene eller sammen med andre institusjoner innen 2 år.  Siden denne meldingen kom, har de aller fleste universitet og høgskoler i Norge etterkommet dette. Stadig flere institusjoner i Norge har nå ansatte som etter søknad har oppnådd status som meritterte undervisere (Damsgaard, Aurvoll og Enqvist-Jensen 2022, Grepperud et al 2o2o, Stensaker et al. 2021). 

Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke innføringen og iverksettingen av meritteringsordningen i norsk høyere utdanning, utvikle kunnskap om utviklingen av meritteringsordningen, det institusjonelle ansvaret for ordningen og erfaringene til sentralt involverte parter. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *